Skillinge Fisk-Impex består av tre avdelningar:
En sillavdelning med fiskebutik och rökning, en torskavdelning där det produceras torskfilé och en avdelning med ett fryshus där allt som inte säljs på färskvaruhandeln tas om hand för vidareförsäljning ut i Europa.
En som arbetat på företaget i 16 år är Torbjörn Persson. Han är både platsansvarig för fryshuset, ekonomiansvarig för hela företaget och har varit med sedan man köpte sin första maskin av Ottosson Truck för ungefär fem år sedan.
– Från början var det egentligen tre olika företag. Sillen hade sina truckar, torsken hade sina och fryshuset sina.
Varje avdelning skötte om sina egna reparationer, berättar han.
Ifjol valde man att ingå ett serviceavtal med Ottosson Truck som i dag har ett helhetsansvar över hela truckparken.
– Nu får vi en helt annan helhetsbild. Dels har vi kontinuerlig service av samma reparatör, och dels får vi en mycket bättre överblick. Sedan har vi en och samma kontaktperson, och det är en stor fördel för oss.
I truckparken finns 15 maskiner. En del av truckarna är lite äldre, andra är lite nyare. Några av de senare tillskotten är två eltruckar från Hyundai.
– Från början var jag lite skeptisk, men det har fungerat bra.
Eltruckar kommer mer och mer, och det är ju dessutom både bättre för miljön och ekonomin.
Dessutom finns en truck helt specialutformad för att kunna hantera klimatet inne i Skillinge Fisk-Impex fryshus.