På Prido AB, som tillverkaren heter, skall bland annat 6 meter långa portar transporteras från produktionen, till emballeringsstationen, vidare ut genom en stor port för att ute ställas i olika zoner, redo för företagets egna bilar som transporterar ut godset till kunder i både Sverige och Norge.
Det som tidigare varit en utmanande hantering för en traditionell truck har nu funnit en lösning i en 4-vägstruck från Combilift. Fördelen med en 4-vägstruck är att maskinen kan köras i alla riktningar, med en enkel manöver kan truckföraren ställa om samtliga hjul för körning i lastens längdriktning. Dessutom blir själva hanteringen väldigt säker.
Lars-Åke Carlsson som är maskin och underhållsansvarig på Prido berättar att deras vanliga truck behöver lyfta de skrymmande portarna över ett staket för att komma fram i produktionshallen.
”6 m port, högt upp i luften är både ostabilt och osmidigt” – säger Lars-Åke.
”Nästa steg är att vi kan byta ut vår egen stora port som vintertid släpper ut mycket värme varje gång gods ska passera, mot en port som inte är bredare än ungefär truckens bredd” – fortsätter Lars-Åke.
”Dessutom innebär lösningen att vi sparar plats och får större yta till produktionen” – tillägger Lars-Åke.
Peter Kling som är säljare för Ottosson Truck | Hyundai, som även är auktoriserad återförsäljare för Combilift, har märkt av en större efterfrågan på 4-vägstruckar som ett komplement till traditionella truckar, speciellt vid transport av lång-gods och där yta är en bristvara.
Prido valde att investera i en Combilift CBE 2500, dessutom valde de att utrusta trucken med en uppvärmd förarhytt för att den skall kunna fungera optimalt både inomhus och utomhus, året om och vid alla väderlekar.