Rätt temperatur och Rätt truck på AIA, LU-VE Sweden AB
AIA LU-VE Sweden har ökat sin produktion de senaste åren och producerar nu fler och fler och dessutom större enheter. En produkt är Kylmedelkylare som används för att kyla ner till exempel serverhallar. En av orsakerna till att anläggningarna har blivit större är att efterfrågan av serverkapacitet ständigt ökar genom molntjänster, streamingtjänster och samtidigt har ökade miljökrav i form av energieffektivitet och bullernivåer. De större och tyngre produkterna blir även en logistisk utmaning då de blir svårare att flytta och leverera till kund.
Idag tillverkas kylmedelkylarna på LU-VE´s fabrik i Asarum och problemet har varit att monteringsvagnarna som används i produktion inte har kunnat användas igen förrän externa kranar har beställts för att komma och lyfta av de färdigtillverkade kylmedelkylarna.
En ambition har varit att frigöra monteringsvagnarna internt utan externa inhyrda kranar, detta för att undvika driftstopp på grund av att inga monteringsvagnar finns tillgängliga i produktionen samt att öka flexibiliteten vid lastning av kylmedelkylare på lastbil
Under en 2 år lång process har marknaden gåtts igenom för att finna rätt lösning för att LU-VE internt ska klara att flytta de stora enheterna själva och för att klara all logistik inom anläggningen.
Jonathan Altergren säljare på Ottosson Truck har gått igenom och visat hela Vara Maskinimport-koncernens produktutbud, som Ottosson Truck ingår i, men valet föll till slut på den mest kompakta lösningen som en truck innebar.
I detta fall föll valet på en Hyundai 160D-9 med en lyftkapacitet på 16 ton och som klarar att lyfta upp till 5,5m.
Stativhöjden gjorde att leveransen av denna truck blev lite extra spännande. För att klara viadukterna på vägen från Norje till Asarum hade stativet behövts att demonteras vid en trailertransport och återmonteras på plats på LU-VE igen.
”Fördelen med att handla lokalt är att man bokstavligen kan få trucken hemkörd” säger Bengt Joelsson, VD på Ottosson Truck som i stället för att demontera stativet valde att köra trucken från Norje till Asarum.
Det blev tom en mellanlandning på bensinmacken i Mörrum på väg till kund!
På plats togs trucken emot av en glad Torgny Olsson som är logistikchef på LU-Ve och som har varit med under hela processen.
På logistikavdelningen finns i dag 4 personer och på anläggningen finns idag redan en Hyundaitruck och ännu en 5 tonnare är beställd och på väg.