Bakom projektet står Saab Kockums som i dag har sitt huvudkontor i Malmö. Andra verksamheter finns på Muskö örlogsbas och vid Karlskronavarvet. Det sistnämnda har anor ända från 1600-talet och här sker all nybyggnad och underhållning av det marina försvarets fartyg och ubåtar. I dag ligger fokus på två stora ubåtsbyggen till den svenska marinen som ett led i det svenska försvarets upprustning.
– Vi har även full beläggning på underhållsprojekt, så det skymtar truckar i nästan varje vrå, berättar Jonas Karlsson som arbetar som områdeschef för produktionsservice.
För snart 15 år sedan inledde Jonas Karlsson och Saab Kockums ett samarbete med Ottosson Truck/Hyundai.
I dag har de ett tiotal Hyundaitruckar på avtal, och fler är på väg in. I lokalerna finns ett spann av produkter på allt från lättare motviktstruckar på 1,5 ton till den allra största på 18 ton.
– Vi var den andra i Sverige att köpa en 18-tonnare (Hyundai 180D-9). Ofta har vi kanske 4000–5000 ton stål som ska transporteras och då behöver vi maskiner som klarar riktigt tunga transporter, förklarar Jonas Karlsson.
På Saab Kockums är säkerhet a och o. Därför ställs höga krav på maskiner och tillgänglighet. Förutom projektet med ubåtarna i modell A26 håller dessutom en helt ny ytbehandlingsanläggning på att ta form.