Stort serviceavtal med Sölvesborgs hamn
Flexibilitet är framgångskonceptet för samarbetet mellan Ottosson Truck & Sölvesborgs Hamn
Bild: Joakim Nilsson och Rikard Johansson, Sölvesborgs hamn, Johan Edvarsson och Mats Bengtsson, servicetekniker Ottosson Truck samt Nicklas Joelsson Björkman, säljare Ottosson Truck.
Joakim berättar att Sölvesborgs Hamn största delägare är Sölvesborgs Shipping (42%) och Sölvesborgs kommun (37%), därutöver finns flera mindre delägare, som exempelvis Volvo Personvagnar, Sylvamo Sweden och Svenska Lantmännen.
”En av våra styrkor ligger i förmågan av att fatta snabba beslut, vara flexibla och skapa lösningar för våra kunder så att de finner det enkelt att anlita oss,” förklarar Joakim. ”Duktig och engagerad personal, med långvarig erfarenhet inom företaget, är vår framgångsfaktor.”
Hamnen är ett logistikföretag som erbjuder våra kunder heltäckande logistiklösningar som innefattar 3PL, järnvägs & biltransporter, befraktningar, lagring, spedition och traditionell hamnverksamhet.
Ytterhamnen omfattar 22 hektar och ägs av hamnen själv och hanterar ca. 1 miljon ton fördelat på plåtprodukter, skogsprodukter, torr bulk och flytande bulk.
Från egen regi till outsourcing av service och underhåll
Hamnen utförde tidigare service och underhåll i egen regi av sin maskinpark, som då inkluderade ungefär 60 maskiner, så som truckar, hjullastare, dragtruckar och stora kranar. Sedan några år tillbaka togs beslut att outsourca delar av service och underhåll till en extern aktör. Sedan mars i år har Hamnen valt Ottosson Truck som samarbetspartner.
För två år sedan anställdes Rikard Johansson som Teamleader för Underhåll och han har nu ansvaret för hela maskinparken. Rikard ansvarar nu för att sköta kontakten med Ottosson Truck som utför service och underhåll på maskinerna. Han har även hand om den välutrustade verkstaden på området och planerar och förbereder arbetet via hamnens undehållssystem som sedan serviceteknikerna från Ottosson Truck utför.
”Jag arbetar aktivt med att förbereda allt och se till att de reservdelar och komponenter som krävs för reparationerna är lättillgängliga i verkstaden. Det gör att Ottosson Trucks servicetekniker smidigt kan hitta de delar de behöver direkt på plats. Varje fredag har jag ett planeringsmöte med Hedberg, servicechef på Ottosson Truck, där vi planerar 2-3 arbetsdagar för kommande vecka, berättar Rikard.”
Joakim tillägger med ett skratt: ”Vi vet dock att planering bara går att göra till en viss gräns. Väderleksförhållanden som vind och regn kan påverka och göra att planerade fartyg inte kan anlända som förväntat. Vi brukar säga att fartygen är som en flockdjur – antingen kommer ingen eller så kommer alla på en gång.”
”Det är därför som vi måste samarbeta med företag som förstår hamnverksamheten och kan vara flexibla. Vi upplever att vi har denna förståelse och flexibilitet genom vårt samarbete med Ottosson Truck, vilket ger oss en trygghetskänsla,” konstaterar Joakim.
”Ja, vi känner oss trygga med samarbetet med Ottosson Truck, instämmer Rikard”