Vår äldsta kund – KLF
Idag besöker vi Vår äldsta kund – KLF på anläggningen i Rödaled som är Ottosson Trucks äldsta kund och som har varit Ottosson Truck ”trogna” gällande truckar och truckservice sedan början på 70 talet.
Anläggningen i Rödaled hittar man i Kristianstads norra utkant. Anläggningen togs i bruk redan 1955 och har en intressant historia som både innehåller uppförande av sex silotorn som uppfördes under en veckas dygnet-runt-arbete på 60 talet, till att det brunnit ner och ändrat inriktning från fodertillverkning till lagring under årens lopp.
På anläggningen förvaras framför allt mineralgödning, växtskydd och utsäde. Anläggningen servar medlemmar inom en radie om 2 mil runt anläggningen men har även medlemmar som kommer så långt ifrån som Ystad ända till de östra delarna av Blekinge och in i Småland så långt bort som till Kalmar.
Daniel Ekstrand har arbetat som siloskötare och truckförare på KLFs anläggning i Rödaled sedan 1999.
– Vi får ofta höra av våra medlemmar att vi har en bra service och att vi hjälper till med de problem som kan uppstå, säger Daniel.
Det är kanske därför vi har så långväga lantbrukare som väljer att vara medlemmar och använder sig av våra anläggningar.
KLF har ungefär 600 medlemmar idag. Högsäsong är under vårbruket i mars till maj och under höstbruket i september till oktober.
Varför har det då blivit ett så långt samarbete, i snart 50 år med Ottosson Truck/Hyundai?
– Vi är väldigt nöjda med Ottosson och för oss är det servicen som är det viktigaste, säger Daniel.
– Vi är inga storköpare av truckar men är väldigt måna om att ha en bra truckservice.
Redan på 70 talet köptes det in en Jelau-truck från Ottosson Truck och sedan köptes 2 st Stocka truckar in 1985 och en ”ny” Stockatruck 2005. Stockatruckarna rullar och används fortfaren dagligen på KLFs anläggningar men när det 17 år senare var dags för en ny investering var det dags för en el-truck. Detta i linje med KLFs satsning på grön el med en egen solcellsanläggning och ett miljöarbete som redan 2013 gav dem Kristianstads Kommuns miljöpris.
– Nu kände vi att den kapacitet vi eftersöker fanns i en el-truck som motsvarar våra Stocka truckar, säger Daniel.
Valet föll på en Hyundai 50B-9.